Decennia lang werden teerbitumen en pekbitumen gebruikt bij de productie van asfaltmengsels. Deze bindmiddelen hadden immers een aantal eigenschappen die beter waren dan die van klassiek petroleumbitumen. In de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw was er trouwens nog geen sprake van polymeergemodificeerd bindmiddel of verbeterde vulstoffen.

Toen aan het einde van de jaren ’80 duidelijk werd dat die teerhoudende bindmiddelen schadelijk waren voor de gezondheid, werd het gebruik ervan afgebouwd en uiteindelijk verboden. Het probleem waren de polycyclische aromatische koolwaterstoffen (PAK’s), waarvan aangetoond is dat ze een ernstig risico vormen op DNA-schade en de ontwikkeling van kankers en tumoren.

Bij de herstelling van asfaltverhardingen kwam het oude teerhoudende asfalt opnieuw vrij. Hergebruik in nieuwe asfaltmengsels werd verboden. Dan zouden de giftige PAK-houdende dampen immers vrijkomen. Jarenlang opteerden de opdrachtgevers voor de minst schadelijke toepassing: het koud hergebruik in de fundering van wegen. Een definitieve oplossing voor het ‘teer-probleem’ werd hierdoor uitgesteld. En in zekere zin ook groter gemaakt, want het teerhoudend asfalt werd opgemengd met zuivere funderingsmaterialen en verspreid over verschillende wegen.

THermische reiniging

In het kader van duurzamere wegen vatte de Vlaamse Overheid in 2014 het plan op om teer definitief uit de keten te halen. Het doel was om onze volgende generaties niet op te zadelen met dit ‘teerprobleem’.

Al snel werd een oplossing gevonden in Nederland. Die oplossing bestond erin het teerhoudend asfalt thermisch te reinigen. Bij die thermische reiniging wordt het asfalt door een hiervoor speciaal ontwikkelde roterende verbrandingstrommel gestuurd, waarin het bindmiddel bij een temperatuur van ongeveer 800 °C wordt verbrand. Het enige wat rest zijn gereinigde stenen en zand, die nadien opnieuw gebruikt kunnen worden in o.a. beton of asfalt. Een mooi voorbeeld van circulariteit.

De bepalingen hieromtrent werden voor het eerst opgenomen in het Standaardbestek 250 (Hoofdstuk 4) versie 3.1 van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van de Vlaamse Overheid.

Al snel was de Vlaamse Overheid helemaal overtuigd van deze duurzame oplossing, waarbij het teerhoudend asfalt definitief uit de keten wordt gehaald. In de Vlarema-wetgeving van 2019 werd hergebruik van teerhoudend asfalt in funderingen geschrapt, waardoor thermische reiniging de enige praktische toepassing werd voor teerhoudend asfalt.

Meer vragen met betrekking tot teerhoudend asfalt?

Klik hier